Kolik Číňanů znáte jménem? Dva? Tři? Aj Wej-wej\r\nbude s velkou pravděpodobností jedním z nich. V\r\nříjnu 2010 vystavil v londýnské galerii Tate Modern\r\ninstalaci nazvanou Slunečnicová semínka. V dubnu\r\n2011 byl uvězněn a déle než dva měsíce strávil v\r\nnelidských podmínkách. Nejslavnější žijící čínský\r\numělec a aktivista je osobností s mimořádným\r\nuniverzálním talentem, odvahou a lidskou integritou.\r\nJe schopen navrhnout dům, natočit film, psát si každý\r\nden internetový blog, rozbít vázu z dynastie Chan\r\ns nevyčíslitelnou historickou hodnotou či pomáhat\r\nobětem zemětřesení. Od začátku své umělecké dráhy\r\notevřeně vystupuje proti nejmocnějšímu totalitnímu\r\nrežimu současnosti. Činí tak nejen slovy, ale i svou\r\ntvorbou – je autorem mnohých z nejkrásnějších a\r\nnejzáhadnějších uměleckých děl naší doby, děl, která\r\noslovila miliony lidí po celém světě. Když byl Aj Wejwej\r\npropuštěn z nezákonné vazby, přiletěl za ním do\r\nPekingu spisovatel a novinář Barnaby Martin. Zajímal\r\nse o jeho uvěznění a zároveň se chtěl dozvědět více o\r\ntom, co se vlastně děje v zákulisí nejvyšších pater\r\nčínské komunistické strany. Rozhovory obou mužů a\r\nMartinovy rozsáhlé osobní zkušenosti s Čínou daly\r\nvzniknout této knize.
\r\nViselec je sondou do Ajova života, umění i aktivistických\r\npostojů, zároveň jde ovšem i o úvahu nad kreativním\r\nprocesem a vývojem umění v moderní Číně.\r\nBarvitě vypráví o dětství stráveném v zemljance na\r\npoušti Gobi, dospívání během kulturní revoluce i o\r\ntom, co chce svými díly sdělit. Potvrzuje se zde, že Aj\r\nnení namyšleným umělcem, kterému jde pouze o\r\nvystavování svých děl v západních institucích zvučných\r\njmen. Nepatří mezi ty, kteří se kvůli slávě otočí\r\nzády k vlastní zemi. Přináší svědectví o stále silnějším\r\nčínském boji za demokracii a otevřenou společnost.\r\nJe to kniha o odvaze a naději v místech, kde svoboda\r\na spravedlnost stále chybí.