• nové

Jak obehrát železnou oponu

Autor: Jaroslav Švelch

\\r\\n Historie počítačových her v Československu 80. let byla donedávna považována za pouhou poz...

Číst více +
449 Kč Skladem 1 ks

\r\n Historie počítačových her v Československu 80. let byla donedávna považována za pouhou poznámku na okraj velkých dějin tohoto média, které se odehrávaly v USA a v Japonsku. Kniha Jak obehrát železnou oponu však ukazuje, že u nás za normalizace vznikla jedinečná herní scéna, jejíž analýza může obohatit studium počítačových her i populární kultury. Místní programátoři totiž patřili k prvním na světě, kdo hry soustavně používali k vyprávění osobních příběhů i k politickému aktivismu.

\r\n

\r\n Kniha Jaroslava Švelcha, původně vydaná na sklonku roku 2018 u MIT Press, je postavena na více než čtyřiceti rozhovorech a studiu archivního materiálu, a to včetně dochovaných her. Na příbězích místních amatérských programátorů mapuje počátky hraní a tvorby her pro osmibitové mikropočítače na československém území. Vychází při tom z přesvědčení, že počítačoví amatéři jsou prototypickým příkladem aktivního publika a svébytnou fanouškovskou komunitou. Jedná se tedy o práci, jež kombinuje prvky historiografie s kulturálními a mediálními studii.

\r\n

\r\n První část knihy se zabývá obecně kontextem počítačového hobby. Sleduje marné pokusy o výrobu domácích modelů mikropočítačů a debaty o (ne)dostupnosti počítačové techniky. Přináší příběhy vytrvalých nadšenců, kteří své počítače dováželi či pašovali ze Západu a ukazuje, jakým způsobem tyto západní stroje zapadly do československých domácností. Kniha rovněž popisuje způsoby, jimiž lokální komunity využívaly existujících infrastruktur organizací, jako byly Svazarm nebo Pionýr, a pátrá po cestách, jimiž se západní software dostával k místním uživatelům. Závěrečné dvě kapitoly pak dokumentují domácí herní tvorbu, jež kreativně přetvářela západní vzory a postupně se posouvala k osobité původní tvorbě. Kniha například podrobně analyzuje hru Dobrodružství Indiana Jonese na Václavském náměstí v Praze 16. 1. 1989, v níž ikonický západní hrdina bojuje proti příslušníkům Veřejné bezpečnosti a Lidových milic během Palachova týdne. Ukazuje, že českoslovenští amatéři patřili k prvním herním tvůrcům, kteří považovali hry za flexibilní vyjadřovací prostředek schopný zpracovávat celou šíři témat a postojů. – Vychází za podpory Ministerstva kultury ČR. Více o autorovi na svelch.com.

\r\n
\r\n  
\r\n

Vlastnosti

Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá

Detaily

EAN: 9788074703171
ISBN: 978-80-7470-317-1
Autor: Jaroslav Švelch
Vydavatel: Akropolis
  • nové
Vedro
Vedro Jeff Goodell
499 Kč
Skladem 2 ks
  • nové
Německo-český česko-německý kapesní slovník
Německo-český česko-německý kapesní slovník
259 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Dějiny české literatury 1945 - 1989 IV
Dějiny české literatury 1945 - 1989 IV Pavel Janoušek
99 Kč
Skladem 2 ks
  • nové
ÚZ 1609 Insolvence
ÚZ 1609 Insolvence
167 Kč
Není skladem
Zobrazit
  • nové
Výzvy a úkoly Hlavolamy a logické hry
Výzvy a úkoly Hlavolamy a logické hry
179 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Jízda na hřbetě delfína
Jízda na hřbetě delfína Zdeněk Troup
188 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Čínsko-český a česko-čínský slovník
Čínsko-český a česko-čínský slovník Jaromír Vochala
899 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Tematický slovník angličtina
Tematický slovník angličtina
444 Kč
Skladem 1 ks

Nákupní košík

Váš nákupní košík je prázdný.