• nové

Auta našich prezidentů

Autor: Ján Tuček

\\r\\n Už déle než sto let vozí československé a české prezidenty automobily. Tato kniha se snaží...

Číst více +
499 Kč Skladem 1 ks

\r\n Už déle než sto let vozí československé a české prezidenty automobily. Tato kniha se snaží zmapovat pestrou paletu několika stovek vozů dvou desítek tuzemských i zahraničních značek, které se díky svým uživatelům významně zapsaly do našich dějin. Vedle dobře známých vozů připomíná i některé téměř zapomenuté.

\r\n

\r\n Zakladatel Československa T. G. Masaryk nejezdil jen v automobilech Laurin a Klement, Praga, Škoda Hispano-Suiza a Tatra, ale v roce 1919 i rakouskou limuzínou Gräf und Stift. Edvard Beneš dal v roce 1936 zhotovit pancéřovaný kabriolet Praga Golden, v němž po návratu z exilu v květnu 1945 projížděl osvobozenou Prahou. V letech 1945 a 1947 si pak pořídil dvě anglické limuzíny Daimler. Emil Hácha v Němci ovládaném protektorátu plnil od listopadu 1938 funkci tzv. státního prezidenta, v létě 1942 obdržel z Berlína k 70. narozeninám pancéřovaný Mercedes 770.

\r\n

\r\n Osmiválcový Daimler po Benešovi od června 1948 používal první komunistický prezident Klement Gottwald. Záhy jej však vyměnil za tuzemský pancéřovaný VOS. Stejným po něm jezdil i Antonín Zápotocký, poté přesedl do sovětských vozů ZIM a ZIS. Sovětskými automobily ZIS a ZIL se v letech 1957 až 1968 pyšnil Antonín Novotný, zatímco jeho nástupce Ludvík Svoboda se spokojil se skromnějším typem GAZ 13 Čajka. V letech 1975 až 1989 vládnoucí Gustáv Husák si užíval pohodlí řady velkých vozů ZIL, nepohrdl však ani Tatrou 613.

\r\n

\r\n Sametová revoluce přivedla v prosinci 1989 na Pražský hrad disidenta Václava Havla, jehož prvním prezidentským vozem byl Renault 21 TSE. Flotilu hlavy státu dále tvořily limuzíny BMW řady 7 a Mercedes-Benz S 600. V hradní vozbě Václava Klause v letech 2003–2013 vládla značka Audi. Desetiletí prezidenta Miloše Zemana patřilo v letech 2013 až 2023 výlučně značce Škoda, jeho nástupce Petr Pavel preferuje limuzíny BMW řady 7.

\r\n

\r\n Kniha je doplněna technickými popisy jednotlivých automobilů a doprovázejí jej dvě stovky převážně dobových fotografií, z nichž část je publikována poprvé.

\r\n

Vlastnosti

Vazba: Pevná bez přebalu lesklá

Detaily

EAN: 9788027153541
ISBN: 978-80-271-5354-1
Autor: Ján Tuček
Vydavatel: GRADA
  • nové
Začínáme včelařit
Začínáme včelařit Josef Šefčík
219 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
30denní plán na posílení středu těla
30denní plán na posílení středu těla Anabel Murchisonová
469 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Po stopách divokého Boha
Po stopách divokého Boha Markéta Pilátová, Sandra Silná
399 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Velké švédské křížovky
Velké švédské křížovky Adéla Müllerová
99 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
 Moderní česká divadelní hra 1896–1945
Moderní česká divadelní hra 1896–1945
1650 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Výchova bez ponižování
Výchova bez ponižování Daniela Gaigg; Linda Syllaba
335 Kč
Skladem u dodavatele - dodání 4 dny
  • nové
Minerály pod nohama, v průmyslu a ve sbírkách
Minerály pod nohama, v průmyslu a ve sbírkách Dalibor Velebil
595 Kč
Skladem 2 ks
  • nové
Smíchov - město za Újezdskou branou
Smíchov - město za Újezdskou branou Jungmann Jan
449 Kč
Skladem 1 ks

Nákupní košík

Váš nákupní košík je prázdný.