Letouny konstruktérů Beneše a Hajna se natrvalo zapsaly do historie československého letectví. Řada dolnoplošníků s tlustým profilem křídla, počínaje Avií B.H.1, se stala fenoménem v době, kdy evropskou oblohu brázdily převážně dvouplošníky. Úspěch na poli sportovním byl na druhé straně vyvažován nedůvěrou vojenského letectva k zvolenému řešení. Návrat ke koncepci dvouplošníku vyústil ve stavbu Avie B.H.21, která byla páteří stíhacího letectva druhé poloviny dvacátých let a v pravý čas nahradila dosluhující zahraniční typy získané po skončení „Velké války“. Kniha vybočuje ze zavedených postupů a liší se od prací většiny leteckých historiků a badatelů. Nemůže tomu být jinak. Vedlo k ní čtvrtstoletí naplněné studiem archivních materiálů, dobových stavebních postupů a tisíce hodin strávených v dílně na stavbě věrných létajících replik letounů Avia B.H.1 a B.H.5. Díky tomu bylo možné prověřit jejich vlastnosti ve vzduchu a dostat se k podstatě věci. Kniha Marcela Sezemského nás vrací do doby, kdy letadla voněla dřevem a plátnem.