• nové

Divákem Dallasu

Autor: Ien Angová

Na počátku osmdesátých let uchvátil televizní diváky americký seriál Dallas, který bylo prostě nu...

Číst více +
259 Kč Není skladem
Na počátku osmdesátých let uchvátil televizní diváky americký seriál Dallas, který bylo prostě nutné sledovat. Osudy příslušníků rodiny Ewingů vstupovaly týden co týden do obývacích pokojů nejprve v USA, ale brzy i v mnoha dalších zemích po celém světě (u nás až po r. 1989). Miliony diváků tak s napětím sledovaly další vývoj v dramatických vztazích bohaté rodiny texaských ropných magnátů a rančerů ze Southforku a postavy záludného J. R. či třeba jeho nešťastné ženy Sue Ellen, jež utápí svůj žal v alkoholu, se staly načas důležitou součástí sdílené kulturní encyklopedie. Kde se ale tato divácká fascinace a mimořádná popularita vzaly? Co přesně v utváření samotného seriálu ji způsobilo? Proč fiktivní zobrazení většinově nedostupné a vzdálené životní zkušenosti amerických boháčů vzbuzuje takový ohlas a zájem i v kontinentální Evropě? Co na Dallasu přitahuje mužské publikum a co na něm tak fascinuje ženské divačky? Otázky takového druhu si na počátku svého výzkumu položila tehdy začínající nizozemská badatelka Ien Angová, autorka knihy Divákem Dallasu (originál z r. 1982 nese název Het geval Dallas, ve světě je však monografie známá spíše pod svým anglickým titulem Watching Dallas). Při hledání odpovědí vyšla Angová z dopisů, které jí v odpověď na její inzerát uveřejněný ve společenském časopise pro ženy zaslali sami diváci (a mezi nimi především divačky). Většině z nich se Dallas líbil, i když odpovědělo i několik těch, kdo ho nemohli vystát, všichni se nicméně pokusili svůj svou fascinaci světem seriálu nějakým způsobem uchopit. Ien Angová jejich odpovědi pečlivě analyzovala, hledala jejich průniky a opakující se myšlenky - to vše při vědomí, že dobově běžným intelektuálním přístupem k produktům populární kultury (jejž sdílely i mnohé institucionální autority) bylo odmítavé pohrdání. Sama Angová takové ideologické předporozumění nechává stranou, vedena upřímný zájmem dozvědět se, jak přesně vzniká a funguje požitek ze sledování Dallasu, jak se má melodramatický charakter zobrazených přepjatých zápletek k divácké představě o vztazích a ubíjející každodennosti našich životů a jak zobrazení ženských hrdinek a jejich problémů vztahují současné divačky ke svým životům a svému vnímání postavení žen ve společnosti. Výsledkem tohoto tázání je čtivá a přístupná kniha, která má dodnes potenciál oslovovat nové generace čtenářů a která se po právu stala jedním ze zakladatelských kamenů studií populární kultury i mediálních studií. České vydání je doplněno o překlad metodologické kapitoly z nizozemského originálu, která není běžnou součástí anglických překladů monografie. Knihu uzavírá doslov Ireny Reifové, krátkou předmluvu k českému vydání napsala sama Ien Angová. - Vychází za podpory Ministerstva kultury ČR.

Detaily

EAN: 9788074702273
ISBN: 978-80-7470-227-3
Autor: Ien Angová
Vydavatel: Akropolis
  • nové
Český hraný film a filmaři za protektorátu
Český hraný film a filmaři za protektorátu Lukáš Kašpar
490 Kč
Skladem u dodavatele - dodání 4 dny
  • nové
Akira Kurosawa a jeho filmy
Akira Kurosawa a jeho filmy Ptáček Luboš
349 Kč
Není skladem
Zobrazit
  • nové
Jak napsat dobrý scénář
Jak napsat dobrý scénář Syd Field
348 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Film a dějiny IV. : Normalizace
Film a dějiny IV. : Normalizace Kopal Petr (ed.)
499 Kč
Není skladem
Zobrazit
  • nové
Filmový zvuk pro nezvukaře
Filmový zvuk pro nezvukaře Lapčík Radim
172 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Film a dějiny 7
Film a dějiny 7 Petr Kopal
399 Kč
Skladem 1 ks
  • nové
Zůstat člověkem
Zůstat člověkem Luboš Nečas
179 Kč
Není skladem
Zobrazit

Nákupní košík

Váš nákupní košík je prázdný.